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9th FIAF Programming Winter School

9e Winter School de programmation


Day 2: Tuesday 12 March 2024, Cinémathèque française

Jour 2 : mardi 12 mars 2024, Cinémathèque française

09:15

Welcome of the Participants

Accueil des participant.e.s

09:45

Moving Images in Cinema Exhibitions/Museums

Les images animées dans les expositions/musées du cinéma

Michael Kinzer

Michael Kinzer is media curator at the DFF - Deutsches Filminstitut & Filmmuseum in Frankfurt, Germany. He is responsible for all moving image content in the museum's exhibitions and public areas. He not only curates the content, but also creates and edits all media files himself: compilations, installations, interviews, and trailers. In addition, he manages and curates entire exhibition projects, with a focus on immersive moving image presentations, most recently "Rapture of the Deep - Film Under Water" (2022/23), on underwater film aesthetics. Michael Kinzer studied film and media at the University of Mainz and began working as a research trainee at the DFF in 2009, shortly after graduating. He was initially involved in the renewal of the permanent exhibition, where he focused on the creation of its central film installation and interactive media stations. As co-curator, he was jointly responsible for the big exhibition project "And the Oscar® Goes to… 85 Years of the Best Picture Academy Award®" (2012/13). The many exhibitions he has worked on and curated the media for include "Kubrick's 2001: 50 Years A Space Odyssey" (2018), "Close-Up: The Film Costumes of Barbara Baum" (2018/19), "The Sound of Disney" (2020/21), and two large-scale exhibitions about Rainer Werner Fassbinder in Berlin (2015) and Bonn (2021/22). Kinzer is particularly interested in installations in which several film excerpts, selected for their specific content or style, are presented simultaneously, creating a unique comparative viewing experience that cannot be found outside the exhibition space.

Michael Kinzer est conservateur des médias au DFF - Deutsches Filminstitut & Filmmuseum à Francfort, en Allemagne. Il est responsable de tous les contenus d'images en mouvement dans les expositions et les espaces publics du musée. Il ne se contente pas d'organiser le contenu, il crée et édite lui-même tous les fichiers médias : compilations, installations, interviews, bandes-annonces. En outre, il gère et organise des projets d'exposition dans leur intégralité, en mettant l'accent sur les présentations immersives d'images en mouvement, dont la plus récente, Rapture of the Deep - Film Under Water (2022/23), est consacrée à l'esthétique des films sous-marins.Michael Kinzer a étudié le cinéma et les médias à l'université de Mayence et a commencé à travailler comme stagiaire de recherche au DFF en 2009, peu après avoir obtenu son diplôme. Il a d'abord été impliqué dans le renouvellement de l'exposition permanente, où il s'est concentré sur la création de l'installation cinématographique centrale et des stations de médias interactifs. En tant que co-commissaire, il a été coresponsable du grand projet d'exposition And the Oscar® Goes to... 85 Years of the Best Picture Academy Award® (2012/13). Parmi les nombreuses expositions sur lesquelles il a travaillé et dont il a assuré le commissariat, citons 2001 : 50 ans d'odyssée de l'espace de Kubrick (2018), Close-Up : The Film Costumes of Barbara Baum (2018/19), The Sound of Disney (2020/21) et deux expositions à grande échelle sur Rainer Werner Fassbinder à Berlin (2015) et Bonn (2021/22). Kinzer s'intéresse particulièrement aux installations dans lesquelles plusieurs extraits de films, sélectionnés pour leur contenu ou leur style spécifique, sont présentés simultanément, créant une expérience de visionnage comparative unique qui ne peut être trouvée en dehors de l'espace d'exposition.

Agathe Moroval

Agathe Moroval has been Director of Exhibitions at the Cinémathèque française since 2018, following 12 years' experience at the Musée du Quai Branly-Jacques Chirac. She has developed expertise in exhibiting heterogeneous bodies of artistic, ethnographic, archival and audiovisual work, in highly constructed settings linked to their content. She produces and distributes international exhibitions in which the moving image plays an essential role, whether in the form of film extracts or other sources, including interactive multimedia experiences, holograms, immersive rooms, and virtual reality.

Agathe Moroval est directrice des expositions de la Cinémathèque française depuis 2018, après douze ans d’expérience au musée du quai Branly-Jacques Chirac. Elle a développé une expertise sur l’exposition de corpus hétérogènes d’œuvres artistiques, ethnographiques, archivistiques et audiovisuelles, dans des scénographies très construites et liées aux contenus déployés. Elle produit et diffuse à l’international des expositions où l’image animée a une place essentielle, qu’il s’agisse d’extraits cinématographiques ou d’autres sources : expériences multimédia interactives, hologrammes, salles immersives, réalité virtuelle.

Hélène Kessous

Hélène Kessous has a doctorate in social anthropology and ethnology from the École des hautes études sciences sociales and is scientific assistant at the Musée départematal des arts asiatiques in Nice. In 2023 she curated the exhibition "Bollywood Superstars: History of Indian Cinema", held at the Louvre Abu Dhabi from January to June and at the Musée du Quai Branly-Jacques Chirac in Paris from September to January 2024. She is continuing the research begun in her thesis, entitled "La blancheur de la peau en Inde",from cosmetic practices to the redefinition of identities, by examining the various implications of the over-representation of light skins and the negation of darker skins in the Indian media and visual space. For the past 10 years she has been working to promote and disseminate South Asian cinema in France. She is the author of Blanc Bollywood. Invention d'une peau cinématographique, published by Éditions Mimésis.

Hélène Kessous est Docteure en Anthropologie sociale et ethnologie de l’École des hautes études sciences sociales et adjointe scientifique au musée départemantal des arts asiatiques à Nice. En 2023 elle est la commissaire de l’exposition Bollywood superstars : histoire d’un cinéma indien qui s’est tenu au Louvre Abu Dhabi de janvier à juin et au musée du Quai Branly-Jacques Chirac à Paris de septembre à janvier 2024. Elle poursuit les recherches débutées dans sa thèse intitulée : La blancheur de la peau en Inde. Des pratiques cosmétiques à la redéfinition des identités, en interrogeant les différentes implications de la surreprésentation des peaux claires et de la négation des peaux les plus brunes dans l’espace médiatique et visuel indien. Depuis maintenant 10 ans elle travaille à la promotion et la diffusion des cinémas d’Asie du Sud en France. Elle est l’auteure de Blanc Bollywood. Invention d’une peau cinématographique, paru chez Éditions Mimésis.

11:00

Coffee Break

Pause café

11:30

Programming LGBTQIA&+ Film Heritage

Programmation du patrimoine cinématographique LGBTQIA&+

Todd Wiener

Todd Wiener has worked at the UCLA Film & Television Archive for over two decades, and currently serves as its Motion Picture Curator. In addition to ongoing administrative, access, and preservation-related motion picture collection duties, Wiener researches and supervises the acquisition of new materials for the Archive. Notable acquisitions during his tenure include the collections of filmmakers Robert Altman, Arthur Dong, Cheryl Dunye, Jim Hubbard, Jennie Livingston, John Sayles, Paul Schrader, and Haskell Wexler, as well as the Frameline, In The Life, ONE National Gay & Lesbian Archives, and QTV collections. In addition to co-administering approximately 600 programmatic archival loans annually to film festivals, cinematheques, museums, and other venues worldwide, Wiener serves as the Archive’s liaison with major studio donors and depositors, as well as with key archival preservation partners including The Film Foundation, Film Noir Foundation, Frameline, National Film Preservation Foundation, Outfest, the Packard Humanities Institute, and the Sundance Institute, to name a few. Wiener co-curates the ongoing Legacy Project Screening Series at the UCLA Archive, and recently co-curated the Archive’s Pioneers of Queer Cinema series and tour in partnership with IndieCollect.

Todd Wiener travaille à l'UCLA Film & Television Archive depuis plus de vingt ans et occupe actuellement le poste de conservateur des films. Outre les tâches administratives, d'accès et de conservation liées à la collection de films, Wiener recherche et supervise l'acquisition de nouveaux documents pour les archives. Parmi les acquisitions notables réalisées au cours de son mandat, citons les collections des cinéastes Robert Altman, Arthur Dong, Cheryl Dunye, Jim Hubbard, Jennie Livingston, John Sayles, Paul Schrader et Haskell Wexler, ainsi que les collections Frameline, In The Life, ONE National Gay & Lesbian Archives et QTV. En plus de co-administrer environ 600 prêts d'archives programmatiques par an à des festivals de films, des cinémathèques, des musées et d'autres lieux dans le monde entier, Wiener assure la liaison entre les Archives et les principaux donateurs et déposants des studios, ainsi qu'avec des partenaires clés en matière de préservation des archives, notamment The Film Foundation, Film Noir Foundation, Frameline, National Film Preservation Foundation, Outfest, Packard Humanities Institute et Sundance Institute, pour n'en nommer que quelques-uns. Wiener coorganise la série de projections du Legacy Project aux archives de l'UCLA et a récemment coorganisé la série et la tournée Pioneers of Queer Cinema des archives en partenariat avec IndieCollect.

Brian Robinson

Brian Robinson has worked at the British Film Institute for 37 years. He attended the first ever lesbian and gay retrospective "Images of Homosexuality" at the National Film Theatre (now BFI Southbank) in 1977 and set up a gay film society while at Sussex University. Since 1999 he has been a programmer of the London Lesbian and Gay Film Festival (now BFI Flare: London LGBTQIA+ Film Festival), with a special interest in archive programming. He has lectured on silent-era queer representation in cinema, the cinema of AIDS, and Judy Garland as queer icon. He has worked as producer on two BFI DVDs: Pink Narcissus (2007), for which he interviewed director James Bidgood; and The Erotic Films of Peter de Rome (2012), the first gay erotic films to be accepted into the BFI National Archive.

Brian Robinson travaille au British Film Institute depuis 37 ans. Il a assisté à la première rétrospective lesbienne et gay Images of Homosexuality au National Film Theatre (aujourd'hui BFI Southbank) en 1977 et a créé une société de films gays à l'université de Sussex. Depuis 1999, il est programmateur du London Lesbian and Gay Film Festival (aujourd'hui BFI Flare : London LGBTQIA+ Film Festival) et s'intéresse tout particulièrement à la programmation d'archives. Il a donné des conférences sur la représentation des homosexuels au cinéma à l'époque du muet, sur le cinéma du sida et sur Judy Garland en tant qu'icône homosexuelle. Il a travaillé en tant que producteur sur deux DVD du BFI : Pink Narcissus (2007), pour lequel il a interviewé le réalisateur James Bidgood, et The Erotic Films of Peter de Rome (2012) (les premiers films érotiques gays à être acceptés dans les archives nationales du BFI).

Alexia Bourdy

A volunteer since 2020, Alexia Bourdy has been co-coordinator of the Désir...Désirs festival in Tours since June 2023. She is currently in charge of relations with producers, distributors, and artists, monitoring copies and negotiations, as well as overseeing and driving forward projects of all kinds, including distribution of shows, creative projects, and screenings accompanied by outreach activities or guest appearances. She is also in charge of the deployment of the festival's communications including graphic design and back-planning, as well as coordinating the team of volunteers.

Bénévole depuis 2020, Alexia Bourdy est depuis juin 2023 co-coordinatrice du Festival Désir...Désirs à Tours. Actuellement chargée du lien avec les producteurs, distributeurs et artistes, suivi des copies, négociations, mais aussi d’encadrer et impulser des projets en tout genre : diffusion de spectacle, projets créatifs, séances bordées par des actions de médiation ou l'accueil d'invités. Elle s’occupe aussi du déploiement de la communication du festival : création graphique, rétroplanning, ainsi que de la coordination de l'équipe de bénévoles.

Grégory Tilhac

Grégory Tilhac has been a distributor, programmer, and editorial manager in the arthouse cinema sector since 2007. He has been artistic director of the Paris LGBTQI&+++ Festival - Chéries-Chéris since 2018. After studying history, political science and "marketing & distribution in the European audiovisual industry" (INA training), he started out as a programmer at the La Rochelle TV drama festival, a programmer at Pyramide Distribution, and then marketing project manager at Universciné, a video-on-demand platform dedicated to independent cinema. He went on to hold distribution management positions at a number of companies, including Epicentre Films and Ciné-Tamaris, where he was responsible for the re-release of restored versions of Jacques Demy and Agnès Varda masterpieces. Alongside his duties at Chéries-Chéris, he is also a lecturer at the Sorbonne, the Institut National de l'Audiovisuel (INA), and INSEEC, as well as editorial manager at Lucky Time, a communications agency specializing in independent cinema.

Grégory Tilhac est distributeur, programmateur et responsable éditorial dans le secteur du cinéma art et essai depuis 2007. Il est directeur artistique du Festival LGBTQI&+++ de Paris - Chéries-Chéris depuis 2018. Après des études en histoire, science-politique et « marketing & distribution dans l’industrie audiovisuelle européenne » (formation INA), il débute en tant que programmateur au festival de la fiction TV de La Rochelle, programmateur chez Pyramide Distribution, puis chef de projet marketing chez Universciné, plateforme de vidéo à la demande consacrée au cinéma indépendant. Par la suite, il occupe des postes de responsable de la distribution dans plusieurs sociétés, notamment Epicentre Films et Ciné-Tamaris, pour laquelle il s’occupe des ressorties en versions restaurées des chefs-d’œuvre de Jacques Demy et Agnès Varda. En parallèle de ses fonctions à Chéries-Chéris, il est aussi intervenant à la Sorbonne, l’Institut National de l’Audiovisuel (INA) et l’INSEEC, ainsi que responsable éditorial chez Lucky Time, une agence de communication spécialisée dans le cinéma indépendant.

12:40

Lunch at the Cinémathèque française

Déjeuner à la Cinémathèque française

14:15

PACC Session on Access to Collections

Session de la PACC sur l'accès aux collections

Drawing on their own experiences as curators and programmers, Otto Kylmälä and Stefan Ramstedt, both members of FIAF’s Programming and Access to Collections Commission (PACC), will present and discuss some of the practical issues of programming heritage films. The session will be divided into two parts, the first consisting of a presentation case studies, and the second part will serve as a platform to discuss issues that either arose during the presentations of case studies, or that will be brought up by the Winter School participants. In preparation for this, the participants will be asked to include topics or questions related to the art and practice of programming that they wish to be addressed when filling in the registration form. The session will be moderated by Samantha Leroy, also a member of PACC.

S'appuyant sur leurs propres expériences en tant que conservateurs et programmateurs, Otto Kylmälä et Stefan Ramstedt, tous deux membres de la Commission Programmation et Accès aux Collections (PACC) de la FIAF, présenteront et discuteront de certains problèmes pratiques liés à la programmation de films de patrimoine. La session sera divisée en deux parties, la première consistant en une présentation d'études de cas, et la deuxième partie servira de plateforme pour discuter des questions qui ont été soulevées pendant les présentations des études de cas, ou qui seront soulevées par les participants à la Winter School. En préparation, les participants seront invités à inclure des sujets ou des questions liés à l'art et à la pratique de la programmation qu'ils souhaitent voir abordés lorsqu'ils rempliront le formulaire d'inscription. La session sera animée par Samantha Leroy, également membre du PACC.

Otto Kylmälä

Otto Kylmälä is a Finnish curator, critic, and filmmaker, who studied filmmaking in the Czech Republic and the UK, before doing his MA in Art Research at the University of Helsinki. He is the senior programmer at the Finnish Film Archive's cinematheque, Kino Regina, and the former artistic director of the Loud Silents Festival and the Oulu Music Video Festival. He has served on many juries, and curated and introduced numerous festival screenings around Europe. Over the years he has interviewed and moderated discussions with Francis Ford Coppola, Abbas Kiarostami, Carlos Saura, Jafar Panahi, Mary Sweeney, Radu Jude, Fernando Meirelles, and others. As a filmmaker his work has received awards in Finland and abroad. He has produced two short films for Cannes winner Juho Kuosmanen, and is currently writing two feature films with the support of the Finnish Film Foundation. 

Otto Kylmälä est un conservateur, critique et cinéaste finlandais qui a étudié la réalisation de films en République tchèque et au Royaume-Uni, avant d'obtenir une maîtrise en recherche artistique à l'université d'Helsinki. Il est le programmateur principal de la cinémathèque de la Cinémathèque finlandaise, Kino Regina, et l'ancien directeur artistique du Loud Silents Festival et du Oulu Music Video Festival. Il a fait partie de nombreux jurys, a été commissaire d'exposition et a présenté de nombreuses projections dans des festivals à travers l'Europe. Au fil des ans, il a interviewé et animé des discussions avec Francis Ford Coppola, Abbas Kiarostami, Carlos Saura, Jafar Panahi, Mary Sweeney, Radu Jude, Fernando Meirelles et d'autres. En tant que cinéaste, son travail a été récompensé en Finlande et à l'étranger. Il a produit deux courts métrages pour Juho Kuosmanen, lauréat à Cannes, et écrit actuellement deux longs métrages avec le soutien de la Finnish Film Foundation.

Stefan Ramstedt

Stefan Ramstedt has been working as a curator at Cinemateket, Svenska Filminstitutet, since 2017, and has been a member of PACC since 2023. At Cinemateket, he has curated a wide range of retrospectives and series, including everything from classic Hollywood filmmakers to lesser-known experimental and documentary works. He has written texts and curated screenings and series for many cinematheques and festivals, and is also co-founding editor of the now-defunct film magazine Walden.

Stefan Ramstedt travaille comme conservateur à Cinemateket, Svenska Filminstitutet, depuis 2017 et est membre du PACC depuis 2023. À Cinemateket, il a organisé un large éventail de rétrospectives et de séries, allant des cinéastes hollywoodiens classiques aux œuvres expérimentales et documentaires moins connues. Il a écrit des textes et organisé des projections et des séries pour de nombreuses cinémathèques et festivals. Il est également rédacteur cofondateur du magazine cinématographique Walden, aujourd'hui disparu.

16:15

Coffee Break

Pause café

16:50

Programming Game (Groups 2 & 3)

Jeu de programmation (groupe 2 & 3)

17:45

Concluding Remarks and Participants' Feedback

Remarques finales et feedback des praticipant.e.s

18:30

Screening

Projection

Behind Every Good Man

1967, 9’


Seascape

1984, 10’

Lesbians

1986, 4’30

King Max

2021, 20’

19:30

End of Day 2

Fin du jour 2